Ontstaan Alpentocht

Ontstaan Alpentocht
De Alpentocht: Wij verzetten lachend bergen!

In Nederland zijn er enorm veel mensen die graag wandelen, hardlopen of fietsen. Dat doen ze voor hun ontspanning en fitheid, maar steeds vaker ook om geld in te zamelen voor het goede doel. Voor Nederlandse wielrenners is een flinke berg altijd een mooie uitdaging; in ons vlakke land kan je hooguit een heuvel op, of hard tegen de wind fietsen. Maar voor wie wat langer op het zadel zit, lonken de bergen. Met een groep van 35 man sterk werd in 2012 voor het eerst de Alpe d’Huez beklommen. Deze alp, in de Tour de France bekend als ‘de Hollandse berg’, is voor velen één van de eerste klimdoelen in het buitenland.

Fietstocht voor het goede doel
Het begon in 2013 met een tocht vanuit de Stichting Fietsvrienden strijden tegen kanker. En al snel groeide het evenement en sloten steeds meer bedrijven zich aan als sponsor. Roderick Oudemans (35) is de oorspronkelijke oprichter van de Alpentocht. 'Het leuke is dat er een koppeling gemaakt kan worden met de eigen business', zegt Roderick. 'De Technische Unie - beter bekend als TU - verzorgt bijvoorbeeld de TUssenstop, terwijl Nefit de fietsers warm houdt door op de top van de beklimming warme chocomelk uit te delen.'

Kleinschaligheid waarborgen

Het deelnemersveld is sinds 2013 hard gegroeid, omdat steeds meer bedrijven het evenement wilden aanbieden aan hun medewerkers en/of relaties. In 2017 deden er meer dan 450 mensen mee, maar was er een deelnemersstop. De groei is bewust wat geremd, om de kleinschaligheid van het evenement te waarborgen. Roderick: ‘We wilden de intimiteit van het evenement behouden.’ Ook steeds mensen van buiten de installatiebranche meldden zich aan. Dus kwam er in 2017 een tweede weekend.

Totaalervaring
Vanwaar het succes van de Alpentocht? ‘De Alpentocht is meer dan alleen een beklimming op zaterdag’, vertelt Roderick. ‘De deelnemers arriveren op woensdag of donderdag en gaan dan mee in een beleving. Zo is er een programma, inclusief trainingstochten, waarbij de deelnemers ook buiten het fietsen om contact hebben. Wij verzorgen (bijna) alles, tot aan de fietskleding toe. In Frankrijk hebben we een trainingstocht naar een wijnboerderij georganiseerd, waar we hebben gepicknickt tussen de wijnranken en de boer een wijnproeverij verzorgde. In september 2017 waren we voor het eerst in Oostenrijk. We verbleven in hotels en hadden de beschikking over een grote tent van 400 vierkante meter waar we allerlei dingen organiseerden in après-ski stijl. Een Oostenrijkse band lieten we in het geheim ‘Een beetje verliefd’ instuderen van André Hazes, nou, ze stonden op de tafels toen dat werd gespeeld. Het gaat om de totaalervaring.’

2018: in actie voor het goede doel CliniClowns
Het succes is Roderick letterlijk en figuurlijk boven het hoofd gegroeid – het werd te veel voor hem om in zijn eentje te behappen. Dus zocht hij een partner om het evenement samen te organiseren. Die partner is gevonden in CliniClowns. CliniClowns zet zich in voor zieke en gehandicapte kinderen én mensen met dementie. Door echt contact te maken en hun verbeeldingskracht in te zetten zorgen de CliniClowns voor waardevolle geluksmomenten. Een ontmoeting met een CliniClown heeft effect: kinderen ervaren bijvoorbeeld minder stress en angst en mensen met dementie voelen zich er weer toe doen.

Roderick is trots dat hij samen met twee goede vrienden, vele bedrijven, honderden deelnemers en duizenden donateurs een evenement heeft kunnen bouwen dat jaarlijks enkele honderden mensen een geweldig weekend kan geven. ''Ik ben blij dat ik in CliniClowns een partner heb gevonden die Alpentocht komende jaren naar een next level zal brengen. Het enthousiasme is zeer groot en ik zal daarom de eerste zijn die zich voor 2018 in zal schrijven!''

Direct naar

Inschrijven Doneer nu Bekijk onze goede doelen
ANBI
CliniClowns

CliniClowns

CliniClowns organiseert in 2018 de 6de editie van Alpentocht. Ga jij in september mee neer de top van de Mont Ventoux? Wij halen er onze neus niet meer voor op... Nou ja tot we op 22 september aan de start zijn. Aan de Mont Ventoux zal je nooit wennen. Het is en blijft een legendarische berg.

Sponsor een deelnemer of team

 
Stap 1 2 3

Top 5 deelnemers

1
Bart Jan Jansen
€ 392,15
2
Patrick Ruijtenbeek
€ 250,00
3
Matthieu Verlinde
€ 100,00
4
Jan Weterings
€ 20,00
Overzicht donaties >>

Donatiestand

762,15
€ 250.000
 

Onze sponsors